Fin recension från Bibliotekstjänst BTJ

”Boken är mycket bra och innehåller mängder av värdefulla undervisningstips till lärare, fallbeskrivningar och råd för en tillgänglig utbildning för alla. Dyslexi i skolan. Se hela bilden passar blivande och yrkesverksamma lärare från förskoleklass till gymnasiet.”

Skärmavbild-2021-03-25-kl.-08.15.38

Nyligen kom recensionen från BTJ, Bibliotekstjänst, av min bok ”Dyslexi i skolan – se hela bilden”. Förlaget skickade den till mig tillsammans med stora gratulationer. Är så hedrad och glad för deras fina ord om min senaste bok.

Bibliotekstjänst logga

Publiceras i BTJ-häftet nr 14, 2021.

Lektör Therese Nordholm

Recension

”Susanna Cederquist är lärare med egen erfarenhet av dyslexi. Sedan många år arbetar Susanna Cederquist med att utbilda och skriva om dyslexi. Cederquist står även bakom Blipsay, en teknik med lyssningskoder som spelar upp text med en inläst röst. I den här boken finns Blipsay, vilket gör att läsaren enkelt kan välja att läsa genom att lyssna på boken. Dyslexi förknippas oftast med svårigheter och problem. Syftet med den här boken är att bredda perspektivet på dyslexi, öka medvetenheten kring normer om läsning och beskriva både svårigheter och styrkor med dyslexi. Styrkor som, enligt författaren, ofta följer med dyslexi är exempelvis: förmåga att tänka visuellt, innovativt och utanför boxen, snabbt se lösningar och förstå komplexa problem. Författaren visar i boken hur dessa styrkor kan uppmärksammas och tas tillvara som tillgångar och berikande olikheter. Boken är mycket bra och innehåller mängder av värdefulla undervisningstips till lärare, fallbeskrivningar och råd för en tillgänglig utbildning för alla. Dyslexi i skolan. Se hela bilden passar blivande och yrkesverksamma lärare från förskoleklass till gymnasiet.

Helhetsbetyg: 4.”

Skalan för helhetsbetygen är femgradig enligt följande: 5 – Briljant; 4 – Mycket bra; 3 – Bra; 2 – Ordinär; 1 – Undermålig.

Vänliga hälsningar BTJ